De noodzaak van sportdrankDe noodzaak van sportdrank

Sporten kan je op allerlei manieren doen. Sporters komen er dan ook in allerlei soorten en maten. Je kunt bijvoorbeeld sporten op hoog niveau, je doet mee aan internationale wedstrijden en traint 7 dagen in de week om te zorgen voor de beste resultaten. Maar misschien doe je niet competitief aan sport en doe je het gewoon voor jezelf. Je gaat 5 dagen in de week naar de sportschool of doet aan hardlopen.

 

Wat voor soort sport je ook doet en hoe intensief dit ook is, je blijft een mens en je lichaam heeft bepaalde behoeften waaraan voldoen moeten worden. Een van de belangrijkste dingen is vocht. Als je sport, professioneel of als hobby, verlies je veel vocht. Door te bewegen ga je zweten en verdampt het vocht in je lichaam. Als je niet goed op je lichaam past is er gevaar voor uitdroging. Dat is niet alleen vervelend voor je lichaam, maar ook slecht voor je sportprestaties. Als je ongeveer met 3% uitdroogt dan kan je al een prestatieverlies krijgen van 6%. Het hangt van verschillende factoren af hoeveel vocht je ongeveer verliest tijdens het trainen. Denk aan temperatuur, vochtigheid, kleding, acclimatisatie en je conditie. Elke specifieke sport heeft daarom andere richtlijnen op het gebied van hoeveel vocht je verliest en hoeveel je moet drinken.

 

Het meest voor de hang liggende is natuurlijk dat je water drinkt om je lichaam van vocht te voorzien. Er zijn echter ook sportdranken, die behalve water ook nog nutriënten bevat die je lichaam een flinke boost kunnen geven voor tijdens het sporten. Er zijn veel merken en soorten sportdranken te vinden op de markt. Het ligt aan jezelf welke je het lekkerst vindt en welke het beste past bij de behoeften van je lichaam tijdens het sporten. Om de juiste sportdrank te vinden, moet je er gewoon veel testen. Er is geen gouden regel voor welke sportdrank het beste bij jouw levensstijl past.

 

Waar je wel rekening mee moet houden bij sportdranken, is dat je moet kiezen tussen hypotone, hypertone en isotone sportdranken. Een hypotone drank bevat weinig koolhydraten per liter. Dit zorgt ervoor dat je lichaam deze snel kan opnemen. Isotone sportdranken bevat meer koolhydraten. Je kan deze het beste tijdens het sporten drinken omdat het veel vocht en koolhydraten bevat en zo essentieel is voor goede prestaties. Als laatste zijn er hypertone sportdranken. Deze bevatten de meeste koolhydraten. Deze is het beste voor na het sporten om je energie weer op te vullen.

Bezoek de website voor meer informatie : De noodzaak van sportdrank