Vraag het aan
Image default
Aanbiedingen

Bedrijfsfotografie

Uw bedrijf, productieproces, producten en mensen fotograferen?

Voor een volledige weergave van een bedrijf of organisatie heeft u een veelzijdig fotograaf nodig. Voor het fotograferen van een pand, in- of exterieur is een heel andere skill set nodig dan voor een goed portret. Het natuurgetrouwfotograferen van een product is een specialisme uitgevoerd in een goed uitgeruste fotostudio. Gaat die zelfde fotograaf een modderig weiland in voor fotografie in de agrarische industrie?

STUDIOVHF een veelzijdig fotografisch dienstverlener

In noord-oost Nederland bevindt zich de fotostudio van Vincent Hartman Fotografie. De studio biedt werk aan Vincent zelf, maar ook aan jong talent en nicht Iris Hartman en biedt traineeships aan nog studerende fotografen. De studio is gespecialiseerd in reclamefotografie, productfotografie, bedrijfsfotografie, interieur en redactioneel.

Reclamefotografie

De fotografen worden veel ingezet door reclame- en communicatiebureau’s voor hun multi disciplinaire inzetbaarheid. Bij reclame fotografie speelt de foto een centrale rol in de communicatie doelstelling. De foto moet de juiste sfeer en inhoud hebben om de beschouwer naar de uiting te trekken en verder te laten lezen of klikken. Een reclamefoto is een uitvoering van het concept van de art-director of grafisch vormgever. Het reclamebureau zorgt voor de rode lijn en de logische verbinding tussen de communicatie doelstelling van de opdrachtgever en de verschillende uitingen. De studio werkt voor reclame- en communicatiebureau’s in heel Nederland en voor enkele buitenlandse opdrachtgevers.

Bedrijfsfotografie

Bedrijfsfotografie is een verzamelterm van verschillende disciplines van de fotografie voor bedrijfsmatige toepassingen. Op verschillende sites en in bedrijfsbrochures valt het op dat de fotografie gedaan is door een en dezelfde fotograaf die niet iedere discipline voldoende beheerst. De portretfotografie kan bijvoorbeeld erg goed zijn, maar de gevel en muren van het exterieur van het pand staat scheef. Het interieur is futloos gefotografeerd en ook hier is het nodige af te dingen op de compositie en de verticale lijnen.

Het is begrijpelijk en verklaarbaar dat een fotograaf niet iedere discipline evengoed beheerst. Een fotograaf is ook maar een mens en die is nu eenmaal niet in alles evenveel geinteresseerd en derhalve beheerst hij of zij die disciplines ook niet allemaal. Ook hebben opleidingsinstituten er jarenlang bij studenten op gehamerd zich te gaan specialiseren. Tegenwoordig is het zo dat er voor dat specifieke specialisme niet voldoende werk is en de fotograaf noodgedwongen moet stoppen. Veel studios vangen dat op door verschillende fotografen in dienst te hebben met iedere een andere skill-set. Hierdoor heeft het reclamebureau toch een aanspreekpunt. Bij STUDIOVHF zijn veel verschillende fotografische specialismes verenigd in de kennis en ervaring van Vincent Hartman zelf. Toen hij bij de start van zijn carriere nog wel eens exposeerde, kreeg hij de kritiek dat de individuele series portret, landschap en architectuur op zechzelf wel goed waren maar dat er geen verbinding zat tussen de series. Nu nog steeds ziet zijn portfolio er uit alsof het gemaakt is door verschillende fotografen. Inmiddels is de fotograaf geschoold als ‘creatief vakfotograaf concept klant’. Hij voort dus uit wat de klant wil en dat is nu de sterke kant van STUDIOVHF. Inmiddels is zijn nicht Iris Hartman toegevoegd als fotograaf. Iris is in 2014 afgestudeerd aan de fotovakschool met de specialismes product, food en packaging.

De locatie van de landelijke omgeving bij Zwolle speelt ongetwijfeld een rol bij de veelzijdigheid van de fotostudio. De regio kenmerkt zich niet tot het mekka van fashion en design, maar die zijn wel klant bij STUDIOVHF. Ook zijn de klanten te vinden bij bedrijven in de agrarische industrie, transport en logistiek, interieur en architectuur en vele kleine bedrijven en organisaties in verschillende sectoren. Ook vele zelfstandige professionals weten de weg naar de studio te vinden voor een goede profielfoto.

Productfotografie

De productfotografie heeft zich bij STUDIOVHF inmiddels ontwikkeld tot een expertise die nauwelijk te vinden is in de regio Zwolle. Over de jaren heeft de studio geinvesteerd in de kennis en techniek om dat mogelijk te maken. De relatief kleine studio met lage overheadkosten profiteert van het wegvallen van de grote fotostudio’s en het gebrek aan ervaring en infrastructuur bij veel zelfstandige fotografen. De studio beschikt over een vaste ‘limbowand’ of ‘oneindigheids wand’ voor het fotograferen van middel grote producten als stoelen, kleding, kachels en ventilatie units, etc. etc. Voor de kleinere producten als sieraden en cosmetica en flessen is er een opnametafel aanwezig. De ervaring en expertise van Iris Hartman bij grote fotostudio’s in het westen van het land geeft de studio een verdere impuls tot het perfectioneren van het aanbod in productfotografie.

Behalve het aanbrengen van het juiste licht om een product vorm te geven beschikt de studio over de kennis en apparatuur om lengte-breedte verhoudingen, perspectief en verticale lijnen correct weer te geven. De studio voldoet aan de laatste eisen op het gebied van kleurbeheer en bestandsbeheer.

Interieurfotografie

Interieurfotografie is wellicht wel een van de meest onderschatte takken van de fotografie. Een interieurfoto valt eigenlijk pas op als hij niet goed is. Een goede nette interieurfoto wordt wellicht bekeken door de specifieke doelgroep, maar even zo vaak wordt er snel doorgebladerd of doorgeklikt. Een interieurfoto moet als grafisch vlak beeld ook interessant zijn om naar te kijken. Het begint dus met zorgvuldige bepaling van het camerastandpunt. Bij interieur is ook belangrijk de verticale lijnen te behouden, vergelijkbaar bij vastgoedfotografie. Bij een bovenaanzicht van een product bijvoorbeeld en bij een overzichtsfoto van een ruimte voor het zichtbaar maken van de indeling of de routing mioeten de verticale lijnen recht blijven. Dit is ook belangrijk bij een laag camera standpunt om de relatie van een meubel in de ruimte weer te geven.

Een extra uitdaging bij interieurfotografie is het overbruggen van contrasten tussen binnenvallend licht, schaduw partijen en kunstlichtbronnen. Ook het verschil in kleurtemperatuur tussen daglicht (blauw), gloeilamp of halogeen (rood/bruin) en fluorescent licht (groen) behoeft aandacht. Hiervoor gebruikt STUDIOVHF, afhankleijk van de situatie een arsenaal aan technieken zoals het extra uitlichten van de schaduw zijdesd van een ruimte en/of dogitale technieken te verhoging van het dynamische bereik van een foto.

Maak eens kennis met STUDIOVHF door het portfolio te bezoeken en laat u vrijblijvend informeren. Wij horen graag van u!

https://www.studiovhf.com/bedrijfsfotografie/