In de wereld van laadpalen en elektrische auto’s wordt er meestal gesproken over twee types laadkabels en stekkers: type 1 en type 2. Wat is het verschil?

Europees werd er beslist om laadpunten en auto’s binnenkort enkel nog uit te rusten met een type 2 stopcontact, ook wel de Mennekes-stekker genoemd. Er worden echter nog steeds wagens verkocht met een zogenaamde type 1-aansluiting ook wel de J1772-stekker genoemd.

De keuze tussen type 1 en 2 hangt af van de auto-fabrikant. Eenvoudig gesteld, werken alle Japanse en Amerikaanse merken nog met een type 1 (vb: Nissan, Mitsubishi, Kia, Toyota, Chevrolet en Ford). De Europese werken met type 2 (vb: Audi, Renault, BMW, Volkswagen, Mercedes, Porsche, Volvo). Tesla werkt ook met type 2.

Aangezien type 2 de standaard wordt, worden laadpalen met een stopcontact meestal uitgerust met een type 2 stopcontact. Chauffeurs met een type 1-auto hebben meestal zelf een verloop-stekker bij van type 2 naar type 1 zodat ze hier ook gebruik van kunnen maken.

Om de verwarring volledig te maken, kom je in Frankrijk ook nog dikwijls een Type 3c tegen. En snelladen werkt met nog andere stekkers, zoals de CHAdeMO, CCS en Tesla-standaard.

http://www.pluginvest.eu/nl/blog/type1-type2