De meest beloftevolle betaalbare elektrische auto voor 2017 is volgens PlugInvest de Opel Ampera-e. In de VS is deze nu reeds verkrijgbaar als de Chevy Bolt. Vanaf de zomer 2017 wordt hij ook geleverd in Europa met een Opel-logo. Het prijskaartje zal naar schatting tussen de €35.000 en €40.000 liggen. Deze auto beschikt over een 60kWh batterij waardoor je volgens de officiële testen meer dan 400km zou moeten kunnen rijden. Hij is bovendien uitgerust met een snellader functie waardoor u ook geen andere wagen moet zoeken voor uw jaarlijks tripje naar de zuiderse zon.

De tweede plaats gaat ongetwijfeld naar de Tesla Model 3. De jongste en goedkoopste auto uit de Tesla-stal zal in basis-uitvoering een capaciteit hebben van 50kWh en een prijskaartje van ongeveer €40.000. Met de 345km volgens de EPA-test, die realistischer is dan de Europese NEDC-test, maakt hij de ambitie van Elon Musk ook meer dan waar: ‘een betaalbare auto met een rijbereik boven de 200 mijl. Productie zal echter pas eind dit jaar starten wat in de praktijk wellicht betekent dat hij niet voor 2019 beschikbaar is in Europa.

De Fransen zijn ook op de kar gesprongen door hun Renault Zoë een batterij-upgrade te geven naar 41kWh. Dit resulteert in een 400km volgens de (te) optimistische NEDC-testen. Maar zelfs bij een praktische kleine 300km is dit meer dan behoorlijk. Prijskaartje bedraagt €31.390 zonder rekening te houden met de premie van €4.500 die U van de Vlaamse overheid krijgt als particulier.

Als afsluiter geven we nog graag mee dat ook Nissan niet stilzit met hun populaire Leaf. De meest verkochte elektrische wagen van enkele jaren geleden had een batterijcapaciteit van 24kWh. Volgend jaar wordt deze geüpgraded naar 30kWh en voor 2018 werd de Nissan Leaf 2 aangekondigd met een 60kWh batterij. Genoeg om naar de zee en terug te rijden zonder angstzweet. Prijskaartje van €35.350 kan nog verder zakken door de batterij te huren voor €79 per maand.

Door de dalende batterijprijzen en groeiend rijbereik wordt het belangrijk om te kiezen voor een laadpaal met voldoende capaciteit. Anders riskeert u 15 tot 20 uur te moeten opladen. PlugInvest raadt zijn klanten dan ook aan om, indien mogelijk, te kiezen voor een 11kW of 22kW laadpaal.

http://www.pluginvest.eu/nl/blog/een-betaalbare-elektrische-auto